Mijn ING Veilig inloggen op Mijn ING

Zorgeloos internetbankieren heeft u zelf in de hand
U bankiert graag via internet. Via Mijn ING kunt u al uw geldzaken zorgeloos regelen. Daarbij hoort een zorgvuldige manier van inloggen. Onthoud daarom onze gouden regel.

Gouden regel: altijd inloggen via mijn ING.nl

U gaat naar ING.nl door zelf het webadres in te typen. Daar logt u in op Mijn ING met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Deze gegevens zijn strikt persoonlijk, net zoals uw pincode. U houdt uw inloggegevens geheim. Wij raden u daarom aan om een computer te gebruiken die u vertrouwt. En bijvoorbeeld niet een computer in een internetcafé.

E-mail over internetbankieren ontvangen?

De ING verstuurt geen e-mails, waarin wij om uw inloggegevens vragen. Of met het verzoek om via een link in te loggen op Mijn ING. Dergelijke e-mails over internetbankieren zijn niet van de ING. Het zijn gehaaide manieren van criminelen om u te lokken naar een nepsite. Als u dat onthoudt, dan bent u goed beschermd tegen internetcriminaliteit.

Mijn ING

Mijn ING

Tip 1: Kies een veilige gebruikersnaam

U stelt uw gebruikersnaam zelf in op Mijn ING (via ‘Service en instellingen’). U kunt het beste een gebruikersnaam kiezen die lastig te raden is. Voorkom daarom het gebruik van uw geboortedatum, rekeningnummer, voor- of achternaam.

Tip 2: Ververs uw wachtwoord regelmatig

U kiest een uniek wachtwoord, dat u regelmatig wijzigt. Gebruik daarbij letters, cijfers en symbolen door elkaar. Wij vragen u minstens 1 keer per jaar om uw wachtwoord te wijzigen. Zo houden wij het inloggen veilig. U krijgt dit verzoek nooit per e-mail, maar altijd als u zelf inlogt op Mijn ING.

Tip 3: Sla uw wachtwoord nooit automatisch op

Sommige browsers en online programma’s bieden u de mogelijkheid om uw wachtwoord automatisch op te slaan. We raden u af dit te doen voor internetbankieren. Het invullen van uw wachtwoord is een belangrijke controlestap om u te identificeren als eigenaar van uw rekening.

Tip 4: Wees alert bij het inloggen

Soms vragen we u bij het inloggen ook een PAC-code op te geven. De PAC-code bestaat altijd uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers. Als we u vragen om de PAC-code, doen we dat alleen nadat u uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft ingevoerd.

Verschil met de TAN-code: Een TAN-code bestaat uit 6 cijfers en wordt nooit gevraagd bij het inloggen.

Hoe controleert u uw PAC-code?

Heeft u geen PAC-code maar een TAN-code (6 cijfers) ontvangen bij het inloggen? Of wordt u gevraagd om een TAN-code van uw papieren lijst bij het inloggen in te voeren? Log dan niet in, maar bel direct de ING: 020 22 888 88. Wij helpen u graag op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

MIJN ING

Nederland stelt de klant steeds meer centraal in de digitale processen. De ideeën achter Mijn ING en MijnOverheid liggen niet zo heel ver uit elkaar, blijkt uit de aanpak van deze Pegasystems-klant.
Voor het openen van een jeugdrekening bij ING is het proces van 28 vragen teruggebracht naar vier clicks.

Hoe regel je dat alle dienstverlening daadwerkelijk via het digitale kanaal is af te handelen en dat er meteen efficiënter wordt gewerkt? De Nederlandse overheid wil zoiets in 2017 voor elkaar hebben en heeft daarvoor nog heel wat werk te verzetten. Maar er is een bedrijfstak die er al ervaring mee heeft: de banken. Merijn Rijsdijk, hoofd productmanagement Consumer Loans bij ING, weet er alles van. Want zo verschillend zijn de banken en de overheid op dit punt niet. “Banken zijn informatie-intensieve bedrijven met complexe processen, die al veel van de klant weten.” Maar net als bij de overheid is de uitdaging die klantgegevens in verspreide IT-systemen te gebruiken in het contact met klanten. Wie nu in Mijn ING inlogt, ziet waar de omslag toe kan
leiden. In één oogopslag krijgt de klant al zijn rekeningen, creditcard- en hypotheekgegevens te zien, zonder zich voor elk product opnieuw te hoeven aanmelden. De vergelijking met Mijn Overheid dringt zich al op.  In een ‘wasstraat’ pakt ING momenteel vele processen aan om een dergelijke klantervaring te bewerkstelligen bij het aanvragen, wijzigen of beëindigen van producten. Rijsdijk, verantwoordelijk voor die aanpak op het gebied van consumentenleningen: “Achter de schermen los je het op. Je knoopt de
systemen in feite aan elkaar. Ons ideale proces is dat als een klant een lening aanvraagt, hij dat in Mijn ING doet. Dan weet je door authenticatie al ‘dat is meneer x, hij heeft een hypotheek bij de ING, hij heeft al leningen, dit is het woonadres, hij heeft kinderen en is getrouwd’.” Op die manier zijn de meeste velden al in te vullen en is aan het begin van het proces ook meteen de
BKR-registratie van de klant te controleren, zodat hij niet eerst het hele proces hoeft te doorlopen voordat het daarop afketst. Zo worden minder fouten gemaakt en is het eenvoudig voor de klant.

Droomproces

‘De klant centraal’ gaat verder dan bestaande processen digitaliseren, zegt Rijsdijk. “Het gevaar is dat je historisch gegroeide manuele processen digitaliseert, terwijl je met digitalisering juist heel nieuwe dingen kunt. Dus je moet met iedereen die bij de keten betrokken is bij elkaar gaan zitten en dan het ideale droomproces voor de klant verzinnen.” Pas dan worden de organisatiesilo’s volgens hem echt doorbroken. Daarnaast gelden er bij ING tien generieke principes voor de processen, zoals ‘nooit twee keer dezelfde informatie vragen’. Ook moeten er uiteindelijk generieke IT-services zijn. “Je wilt één plek hebben waar je de klantgegevens vandaan haalt voor
alle processen.” Het ‘wassen’ van een proces bij ING betekent het uit deze
sessies voortgekomen droomproces realiseren met een agile scrumaanpak. “De processen waar wij het hier over hebben zijn de processen die de klant niet zo vaak doet, maar die wel complex zijn en waar heel veel intelligentie in zit. We moeten de BKR-score ophalen, controleren of het inkomen klopt, of er geen
andere lening is. De veelheid van zaken die je moet controleren en het toch simpel houden voor de klant, daar zit denk ik de parallel met wat de overheid wil.” Zo is voor het openen van een partner Pegasystems jeugdrekening het proces van 28 vragen teruggebracht naar vier clicks. De miljoenen klanten die bij ING jaarlijks door de ‘gewassen’ processen gaan, worden ‘echt blij’ van dergelijke verbeteringen, aldus Rijsdijk.